Regulamin

I. Wstęp 

InO BambInO jest formą turystycznej imprezy na orientację, polegającej na
pokonaniu trasy wyznaczonej przez punkty kontrolne (PK) w określonym czasie na podstawie
dostarczonej przez organizatora mapy. 

 

II. Punkty kontrolne

1. Punktem kontrolnym (PK) jest charakterystyczne miejsce w terenie zaznaczone na mapie lub wynikające z zadań lokalizacyjnych. 

2. PK jest zaznaczony na mapie za pomocą okręgu i znajduje się w jego geometrycznym środku.

3. Punkt kontrolny jest oznakowany prostokątnym lampionem o bokach 20–30 cm, podzielonym po przekątnej, w kolorach białym (lewy górny róg) i czerwonym (prawy dolny róg). 

4. Lampion opisany jest na białym polu dwuelementowym kodem (litery) oraz posiada przyrząd do potwierdzania (kredka, perforator, pieczątka itp.). 

5. Lampion powinien być ustawiony w miejscu charakterystycznym, przy czym miejsce to musi dać się jednoznacznie zlokalizować na mapie i w terenie.

6. Linia obowiązkowego przejścia, zwana dalej LOP, jest to odcinek trasy poprowadzony po charakterystycznych elementach liniowych (ścieżka, granica kultur, ogrodzenie, rów itp.). Lampion na linii obowiązkowego przebycia musi być ustawiony możliwie najbliżej LOP, w odległości do 5 m od jej osi i musi być z niej dobrze widoczny.  

7. Punkt kontrolny może być nieoznakowany lampionem. Sposób potwierdzania obecności przy takim PK określa organizator. 

8. Jeżeli odległość ustawienia lampionu od miejsca charakterystycznego zaznaczonego na mapie jest większa niż 2 mm w skali mapy, zespół nie ma obowiązku jego odszukania i za brak potwierdzenia tego punktu nie może być ukarany pod warunkiem dokonania wpisu „BPK”. 

9. Poza punktami kontrolnymi (PK) na terenie imprezy mogą znajdować się lampiony, które oznaczają punkty stowarzyszone (PS) lub punkty mylne (PM). Wszystkie te punkty są oznakowane w terenie w taki sam sposób.

10. W przypadku wprowadzenia MOS (maksymalnej odległości punktu stowarzyszonego od punktu kontrolnego) wszystkie punkty powyżej tej odległości są punktami mylnymi (PM) do danego punktu kontrolnego (PK)

11. Punkt stowarzyszony z określonym punktem kontrolnym lub obszarem jest to punkt ustawiony w terenie, który oddaje w przybliżeniu położenie punktu kontrolnego poprzez spełnienie wszystkich poniższych warunków:

a) określoną odległość od PK (nie mniejszą niż 2 mm w skali mapy i nie większą niż maksymalna podana przez organizatora- MOS- o ile została ustalona),  

b) podobną formę terenu  lub obiekt

c) specyfikę mapy i terenu

d) inne ewentualne informacje podane przez organizatora,

12. Punkt stowarzyszony do linii obowiązkowego przebycia (LOP) nie może być ustawiony w odległości mniejszej niż 5 m od jej osi

12. Punkt mylny (PM) musi być oddalony od PK o co najmniej 5 mm w skali mapy. 

 

III. Czas przebycia trasy

1. W turystycznych imprezach na orientację szybkość przebycia trasy nie jest punktowana.

2. Czas przeznaczony przez organizatora na pokonanie trasy nazywa się limitem podstawowym i jest on tak ustalony, aby przeciętny uczestnik mógł przebyć całą trasę w tempie turystycznym.

3. Dodatkowe 10% podstawowego limitu czasu przysługuje drużynom, w którym chociaż jeden z członków zespołu ukończył 50 lat lub nie ukończył 10 roku życia,  

4. Prawo do korzystania z dodatkowego limitu czasu ze względu na wiek należy zaznaczyć na karcie startowej. 

5. Każdemu zespołowi poza podstawowym limitem czasu przysługuje limit spóźnień.  

6. Na mecie czas jest mierzony w momencie oddania karty startowej po przybyciu ostatniego członka zespołu. Pomiaru czasu dokonuje się z dokładnością do jednej minuty. 

7. Zespół może być sklasyfikowany po przekroczeniu limitu spóźnień, o ile zdąży przybyć na metę
przed jej zamknięciem.

 

IV. Zasady potwierdzania punktów kontrolnych na karcie startowej

1. Potwierdzenie punktu kontrolnego następuje przez wpisanie w pierwszym wolnym polu karty startowej za pomocą kredki (lub flamastra) umieszczonej przy lampionie, numeru lub innego podanego na mapie oznaczenia PK (opisu PK) oraz kodu z lampionu ustawionego w tym miejscu.

2. W przypadku innego przyrządu do potwierdzania PK (pieczątka, perforator itp.) potwierdzenie następuje przez opieczętowanie, przebicie perforatorem itp. odpowiedniego pola karty startowej i wpisanie własnym przyborem do pisania kodu lub innego, podanego na mapie, oznaczenia tego PK. 

3. Potwierdzeń dokonuje się w kolejnych polach karty startowej bez pozostawiania pól wolnych. 

4. Zespół ma prawo do poprawienia potwierdzonego PK lub PS w dowolnym momencie; zaleca się, aby oba te potwierdzenia objąć ramką w celu prawidłowej interpretacji przez sędziego.

a) poprawienia potwierdzenia PK dokonuje się z zastosowaniem zasad zawartych w rozdz. IV, p. 1, 2 i 3 

b) za dokonanie każdorazowego poprawienia PK otrzymuje się odpowiednią liczbę punktów karnych

c) ocenie podlegają wyłącznie ostatnie potwierdzenie danego PK oraz liczba dokonanych poprawień

d) poprawienie nie powoduje zmiany kolejności potwierdzeń.

5. W przypadku stwierdzenia, że w miejscu zaznaczonym na mapie przez organizatora lub wynikającym z zadań lokalizacyjnych nie ma ustawionego punktu kontrolnego, dokonuje się zapisu BPK (brak punktu kontrolnego) z dodaniem numeru lub oznaczenia tego PK, stosując zasady zawarte w rozdz. IV, p. 1, 2 i 3. Jeżeli uczestnik lub zespół skorzystał z możliwości potwierdzenia punktu kontrolnego zapisem BPK, a organizator stwierdził właściwe ustawienie PK, to zapis taki traktowany jest jako potwierdzenie punktu mylnego (PM).  

6. W przypadku braku przyrządu do potwierdzania PK uczestnik wpisuje do karty startowej oznaczenie tego PK oraz kod z lampionu wraz z adnotacją BK (brak kredki).

7. Inne dokonanie zapisu w przypadku braku punktu kontrolnego lub braku przyrządu do potwierdzenia PK jak opisane w rozdz. VI, p. 5 i 6 traktowane jest jak potwierdzenie punktu mylnego (PM).

8. W jednym polu karty startowej może znajdować się tylko jedno potwierdzenie punktu
kontrolnego.

9. Organizator ma obowiązek podać liczbę PK do potwierdzenia na linii obowiązkowego przebycia (LOP), na obszarze i w zadaniu lokalizacyjnym posiadającym więcej niż jedno rozwiązanie; brak tej informacji oznacza, że należy potwierdzić tylko jeden PK. Kolejność potwierdzania punktów kontrolnych w ramach linii obowiązkowego przebycia, obszaru lub zadania lokalizacyjnego jest dowolna. 

10. Za potwierdzenie PK stojącego do 2 mm w skali mapy od miejsca zaznaczonego na mapie przez
organizatora uczestnik nie może być karany. 

 

V. Punktacja

1. W turystycznych imprezach na orientację zwycięża uczestnik lub zespół, który za pokonanie trasy uzyskał najmniejszą liczbę punktów karnych.

2. Punkty karne uzyskuje się za:

a) brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK naniesionego na mapę przez organizatora - 90 pkt

b) brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK nienaniesionego na mapę przez organizatora (w tym PK z linii obowiązkowego przebycia (LOP), obszaru i zadania lokalizacyjnego) - 60 pkt

c) potwierdzenie punktu mylnego PM lub każdego punktu kontrolnego ponad wymaganą liczbę - 30 pkt

d) zmianę kolejności potwierdzeń PK lub wariantu pokonywania trasy (za każdą zmianę) - 30 pkt

e) pozostawienie na karcie startowej wolnego pola zamiast kolejnego potwierdzenia PK (przy wymaganej obowiązkowej kolejności potwierdzania punktów kontrolnych) - 30 pkt

f) potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK) naniesionego przez organizatora na mapę - 25 pkt

g) potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK) nienaniesionego przez organizatora na mapę, PK z zadania lokalizacyjnego, a także PS do całej linii obowiązkowego przebycia (LOP) i całego obszaru - 15 pkt

h) brak opisu lub zły opis punktu kontrolnego - 10 pkt

i) każdą zmianę potwierdzenia punktu kontrolnego (PK) lub punktu stowarzyszonego (PS) - 10 pkt

j) każdą pełną minutę limitu spóźnień - 1 pkt

k) każdą pełną minutę spóźnienia po przekroczeniu limitu spóźnień - 10 pkt

 

VI. Warunki ukończenia imprezy

1. Zespół, aby mógł być sklasyfikowany, musi:  

a) potwierdzić co najmniej jeden punkt kontrolny (PK) lub punkt stowarzyszony (PS),

b) w komplecie przybyć na metę przed jej zamknięciem; wyniki członków zespołu niekompletnego są od tej pory liczone oddzielnie, jednak wyłącznie za wiedzą i zgodą organizatora,

c) oddać kartę startową w stanie umożliwiającym sędziemu identyfikację potwierdzeń, a także mapę, jeżeli jej zwrot był wymagany przez organizatora. 

2. Zespół może nie być sklasyfikowany na danym etapie za:  

a) podrabianie potwierdzeń na karcie startowej,  

b) używanie niedozwolonego środka transportu,  

c) korzystanie z pomocy osób trzecich przy pokonywaniu trasy.

3. Zespół może zostać zdyskwalifikowany na imprezie za:  

a) dokonywanie samowolnych zmian w ustawieniu punktów kontrolnych,  

b) niszczenie punktów kontrolnych lub przyrządów do ich potwierdzania,  

c) nieuzasadnione używanie urządzeń elektronicznych do porozumiewania się na odległość lub określania położenia w terenie 

d) używanie map niedostarczonych i niedopuszczonych przez organizatora 


VII. Protesty i odwołania, postanowienia końcowe.

1. Protesty i odwołania rozstrzyga sędzia główny imprezy. W sprawach spornych decyzja organizatora jest ostateczna.

2. Protesty można składać w formie pisemnej bezpośrednio w trakcie imprezy przed jej zakończeniem lub na adres email organizatora w ciągu 7dni od ogłoszenia wyników wstępnych. Po tym czasie wyniki staja się ostateczne.

3. Sędzia główny w uzasadnionych sytuacjach (niebezpieczne warunki atmosferyczne, zdarzenia losowe itp.) ma prawo odwołać etap lub anulować jego wyniki.

4. Nieznajomość regulaminu nie zwalnia z jego przestrzegania.